torsdag den 27. februar 2014

Verdens BEDSTE lakridscupcakes!!!

Jeg elsker lakrids!!! ALT lakrids og gerne meget af det... Og kage - spørg bare min gamle træningsbuddy Stine - jeg er en mester i at overtale hende til kage frem for træning (eller i hvert fald have en pose poletter i lommen). Så hvorfor ikke mixe de to og bage cupcakes med lakridspuvler?

Jeg fandt det lækreste lakridspulver fra Urtekram - det har den blødste og lækreste lækridssmag ever! Har før brugt det i te, men når man er en stor sukkergris, så er kage bare bedre <3

Jeg er gået ud fra en ganske almindelig opskrift på vanillecupcakes, som jeg efterhånden kan i hovedet og derfor ikke kan huske, hvor jeg oprindeligt fandt, og så har jeg tilsat lidt lakridspulver ad gangen, til jeg synes dejen havde den rette lakridssmag.

Jeg ville så gerne have vist smukke billeder af cupcakes med den lækre lakrids/passionsfrugt frosting, men sandheden er, at der aldrig nåede at komme frosting på, før de blev spist af min skønne familie <3 Derfor må I nøjes med dette billede af de 'nøgne kager' :-P



Opskrift:

Dej:
4,5 dl siet mel
165 g blødt smør i tern (helst usaltet)
2 tsk bagepulver
3 dl sukker
3 æg
1,5 dl mælk
1 vanillestang eller 1,5 tsk vanilleekstrakt
1 - 1,5 spsk urtekram lakridspulver (eller en anden slags - men da styrken veksler, skal du smage til, hvis du vælger en anden udgave)

Miks smør og sukker i en skål og pisk, til det skifter farver fra smørgul til helt lys gul (ca 5 minutter). Put to æg i og pisk videre, til det er jævnt og luftigt.
Tilsæt mel, mælk og det sidste æg og pisk videre, til dejen er glat.
Tilsæt vanille, bagepulver og lakridspulver, vend det forsigtigt i og slut af med endnu en piskning.
Fordel dejen - som gerne skal være rimelig tyk - i ca 12 papirforme eller en smurt muffinform og stil dem i ovnen på 200 grader i ca 18 minutter.
Lad dem køle af og kom evt frosting på, hvis du kan vente så længe :-P

Frosting:

150 g blødt smør
9 dl flormelis
0.75 dl mælk
1,5 tsk vanilleekstrakt (det bliver en glattere frosting med ekstrakt frem for vanillekorn)
3-4 spsk lakridspulver (eller efter smag)
1-3 spsk passionsfrugtpulver (eller efter smag)

Hæld smør, flormelis og mælk i en skål og pisk, til du har en ensartet masse, tilsæt vanille og smag til med lakrids og passionsfrugtpulver.
Hvis du ønsker en ren lakridsfrosting, kan du undlade passionsfrugtpulver, jeg synes bare det giver et frisk pust til lakrids smagen.
Du kan også vælge at lave en citronfrosting, hvor du bruger vanille og citronsaft i stede for lakrids og passionsfrugtpulver, hvis du vil have en lidt mindre lakridset smag :-)


Kram Anne


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Linkwithin

Relaterede indlæg: