mandag den 1. april 2013

Min 'køkkenhave' vokser (Inkl ananas DIY)

Vi var i Brugsen i går og de havde fået nogle super fine økologiske ananas, som vi bare måtte have en af... Teo er allerede helt tosset med appelsin, som kan splittes ad i atomer ud over hele lejligheden og så suges helt tør for saft - det ser så sødt ud!!!
Nåh men det jeg egentlig ville vise var, at jeg - ud over tre poser med fine frø til køkkenhaven - fik plantet en ny ananas, som jeg er PIV spændt på om vil vokse :-O

Jeg har faktisk også bevæget mig yderligere ud på ukendt territorium og lavet in DIY på, hvordan jeg plantede min ananas... Skal have øvet mig i fotokunst, men pyt... Her er den:

1.  En ananas, en potte og en pose muldjord:





 2. Toppen vrides af ananasen ved at vrikke forsigtigt frem og tilbage indtil den er løs nok, til at kunne vrides af.




3. De nederste blade trækkes forsigtigt af, så de små rødder kommer frem - ca 0,5 - 1cm blade fjernes




4. Toppen plantes forsigtigt LØST i jorden, så den er dækket til, hvor bladene skifter fra gul til grøn:



5. Toppen stilles i delvis skygge de første 2 - 3 uger - eller indtil den begynder at vokse. Jorden holdes fugtig, men ikke for våd. 
Når toppen begynder at skyde kan man lade jorden tørre lidt mere ud mellem vandinger - og vupti - efter 1 - 2 år har man en spiseklar ananas... Eller det er i hvert fald teorien - for har jo lige plantet min og gjort den til en del af vindueskarm-haven:-)



Håber at kunne lægge fine billeder ud af voksende ananas om et par måneder!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Linkwithin

Relaterede indlæg: