lørdag den 26. september 2015

Det private forældreskab.


Som de af jer, der læser med i ny og næ ved, er jeg ivrig fortaler for iFavns principper i forhold til opdragelse. Jeg er desuden medlem af diverse fora på nettet, deler jævnligt relevant forskning og artikler på min facebook samt læser alt, hvad jeg kan få fingre i af litteratur om emnet - og jeg bliver desuden ALDRIG træt af at diskutere det. Både med ligesindede - skal mødes med den ifavnske mødregruppe i Århus for første gang på fredag - men også med folk, der har helt andre meninger.
Min erfaring har lært mig, at forældreskab er en af de mest ømskindede (af mangel på bedre ord) emner at diskutere og man skal virkelig træde varsomt i en sådan diskussion. I min iver for at dele - hvad jeg selvfølgelig synes er VERDENS bedste måde at opdrage sine børn på - er jeg, set i bakspejlet, nok kommet til at virke lidt brysk eller endog 'frelst' og 'hellig'. Og det er skide ærgerligt! For så går de jo tabt, de der fantastiske pointer.
Derfor øver jeg mig enormt meget på at være mere nøgtern i en sådan diskussion og møde min 'modpart' med interesse og spørgsmål i stedet for at bebrejde og belære... Det holder hårdt, når man mener, at man har 100% ret hele tiden:-) Det er jo ikke fordi jeg mener, at jeg gør tingene bedre end andre forældre, for jeg mener helt ind i hjertet, at langt de fleste forældre gør det, de mener er alle bedst for dem og deres unger. Og jeg dømmer ikke - jeg er bare meget glad for, at jeg har muligheden for at gøre tingene præcis som jeg gerne vil😍
At gå ind i en diskussion med intentioner om at vinde, er vejen til sikkert nederlag - oplever jeg. Hvorimod en intention om at lære mest muligt af og om modparten langt oftere giver pote i sidste ende. Jeg øøøøøøøver mig - ligesom jeg øøøøøver mig i at være en anerkendende forælder til en tre-årig med sundt temperament.
Heldigvis er der altid plads til at lære og udvikle sig - både som forælder og som debattør:-) Så stop mig endelig, hvis keg tromler dig i en diskussion eller glemmer, at min vej ikke er den eneste vej;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Linkwithin

Relaterede indlæg: